Zawody

Krótka informacja o zawodach, na które jest i będzie popyt na rynku pracy, pomogą ci w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Pracownicy Usług Osobistych i Sprzedawcy

STEWARDESSA

- wykonuje prace związane z obsługą i zapewnieniem bezpieczeństwa pasażerom podczas lotu samolotem lub podróży statkiem

  1. ŚRODOWISKO PRACY
    1. Kod zawodu
      511101 Stewardesa
    2. Zadania i czynności
      • odbywanie lotów i pełnienie dyżurów zgodnie z planem
      • przyjmowanie, zdawanie oraz rozliczanie wyposażenia bufetu (kateringu), towarów handlowych i posiłków w porcie macierzystym, tranzytowym i docelowym
      • prowadzenie sprzedaży pokładowej oraz rozliczanie się z niej po zakończeniu lotu
      • opiekowanie się pasażerami (uspokajanie, udzielanie pomocy, pomoc osobom chorym )
      • przyjmowanie i sprawdzanie dokumentów pokładowych, poczty service
      • przyjmowanie i rozmieszczanie pasażerów, wygłaszanie standardowych zapowiedzi w języku polskim i językach obcych
      • zapoznawanie pasażerów z wyposażeniem awaryjnym samolotu
      • szczególna opieka nad pasażerami niepełnosprawnymi i dziećmi
      • wykonywanie obowiązków związanych z przygotowaniem samolotu do lotu i obsługą na pokładzie
      • wykonywanie czynności ratowniczych zgodnie z instrukcjami w razie zagrożenia bezpieczeństwa lotu, przymusowego lądowania, wodowania czy wypadku samolotu
    3. Miejsce i warunki pracy
      • państwowe i prywatne linie lotnicze krajowe i zagraniczne
    4. Narzędzie pracy
      • aparatura i sprzęt służący do udzielenia pierwszej pomocy
      • sprzęty służące do obsługi pasażerów znajdujące się na pokładzie.
  2. WYMAGANIA ZAWODU
    1. Warunki psychofizyczne
      • dobra kondycja i sprawność fizyczna potwierdzona corocznymi badaniami Komisji Lotniczo - Lekarskiej
      • dbałość o wygląd zewnętrzny
      • wysoka kultura osobista
      • spokój i opanowanie
    2. Przeciwwskazania do wykonywania zawodu
      • nieprzyjemna fizjonomia
    3. Charakterystyka kompetencji dla zawodu
      Kompetencje miękkie i twarde
      • znajomość dwóch języków obcych
      • wiedza dotycząca postępowania w sytuacjach awaryjnych
      • umiejętność udzielania pierwszej pomocy
      • wiedza z zakresu obsługi klienta
      • wysokie umiejętności komunikacyjne i interpersonalne
      • umiejętność pracy pod presją stresu i czasu
      • predyspozycje do pracy z trudnym klientem
  3. ŚCIEŻKA EDUKACYJNA
    1. Ścieżki kształcenia oraz uzyskane kwalifikacje
      • szkoła średnia
      • szkoły policealne
      • kurs indywidualny dla przewoźnika przygotowujący z zakresu jego wewnętrznych procedur
    2. Instytucje kształcące
      • studium policealne o kierunku turystyka lub hotelarstwo
powrót do listy zawodów
Przejdź na początek