Krótka informacja o zawodach, na które jest i będzie popyt na rynku pracy, pomogą ci w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej.
Pracownicy Usług Osobistych i Sprzedawcy
STEWARDESSA
- wykonuje prace związane z obsługą i zapewnieniem bezpieczeństwa pasażerom podczas lotu samolotem lub podróży statkiem
- ŚRODOWISKO PRACY
- Kod zawodu
511101 Stewardesa
- Zadania i czynności
- odbywanie lotów i pełnienie dyżurów zgodnie z planem
- przyjmowanie, zdawanie oraz rozliczanie wyposażenia bufetu (kateringu), towarów handlowych i posiłków w porcie macierzystym, tranzytowym i docelowym
- prowadzenie sprzedaży pokładowej oraz rozliczanie się z niej po zakończeniu lotu
- opiekowanie się pasażerami (uspokajanie, udzielanie pomocy, pomoc osobom chorym )
- przyjmowanie i sprawdzanie dokumentów pokładowych, poczty service
- przyjmowanie i rozmieszczanie pasażerów, wygłaszanie standardowych zapowiedzi w języku polskim i językach obcych
- zapoznawanie pasażerów z wyposażeniem awaryjnym samolotu
- szczególna opieka nad pasażerami niepełnosprawnymi i dziećmi
- wykonywanie obowiązków związanych z przygotowaniem samolotu do lotu i obsługą na pokładzie
- wykonywanie czynności ratowniczych zgodnie z instrukcjami w razie zagrożenia bezpieczeństwa lotu, przymusowego lądowania, wodowania czy wypadku samolotu
- Miejsce i warunki pracy
- państwowe i prywatne linie lotnicze krajowe i zagraniczne
- Narzędzie pracy
- aparatura i sprzęt służący do udzielenia pierwszej pomocy
- sprzęty służące do obsługi pasażerów znajdujące się na pokładzie.
- WYMAGANIA ZAWODU
- Warunki psychofizyczne
- dobra kondycja i sprawność fizyczna potwierdzona corocznymi badaniami Komisji Lotniczo - Lekarskiej
- dbałość o wygląd zewnętrzny
- wysoka kultura osobista
- spokój i opanowanie
- Przeciwwskazania do wykonywania zawodu
- Charakterystyka kompetencji dla zawodu
Kompetencje miękkie i twarde
- znajomość dwóch języków obcych
- wiedza dotycząca postępowania w sytuacjach awaryjnych
- umiejętność udzielania pierwszej pomocy
- wiedza z zakresu obsługi klienta
- wysokie umiejętności komunikacyjne i interpersonalne
- umiejętność pracy pod presją stresu i czasu
- predyspozycje do pracy z trudnym klientem
- ŚCIEŻKA EDUKACYJNA
- Ścieżki kształcenia oraz uzyskane kwalifikacje
- szkoła średnia
- szkoły policealne
- kurs indywidualny dla przewoźnika przygotowujący z zakresu jego wewnętrznych procedur
- Instytucje kształcące
- studium policealne o kierunku turystyka lub hotelarstwo
powrót do listy zawodów