Poradniki | Część 2. Czym jest „dress code”?

Poradnik stylisty ma w przydatny i praktyczny sposób pomóc w doborze odpowiedniego stroju oraz makijażu na rozmowę rekrutacyjną i do pracy.

Najprostsza definicja głosi, że jest to zestaw reguł, jakimi powinniśmy kierować się podczas wybierania stroju do pracy. Każda firma charakteryzuje się swoim "dress codem". Nie oznacza to jednak, że nie istnieje zbiór podstawowych reguł, o których każdy powinien wiedzieć. Pewne zasady obowiązują wszystkich. Jak jednak nieraz się okazuje, nie dla każdego są one oczywiste.

dress code

Fundamentem zasad dobrego ubierania się do pracy jest niewymuszona elegancja, gust, wyczucie i schludność. Strój musi być także dostosowany do stanowiska, wymogów przełożonego, wizerunku i polityki firmy. Pracownikowi biurowemu, urzędnikowi czy prawnikowi nigdy nie wypada przyjść do pracy w dżinsach i zwykłym podkoszulku. Zgodnie z przekonaniem wielu specjalistów ds. wizerunku, ubiór może mieć duży wpływ na odbiór firmy w oczach klienta i niekorzystnie wpłynąć na jej obraz.

 Kobiety mają łatwiej...

Mimo, że samo pojęcie "dress code" funkcjonuje w Polsce dopiero od kilku lat, zdążyły już utrwalić się pewne mity z nim związane. Jednym z nich jest przekonanie, że kobiety mają łatwiej, bo ich garderoba otwiera przed nimi niczym nieograniczone możliwości. Czasem jednak ogrom możliwości jest równoznaczny z ogromem błędów, jakie popełniane są przez przedstawicielki płci pięknej.

Jaki wachlarz możliwości otwiera się przed kobietami? Rzeczywiście trzeba przyznać, że mają w czym wybierać. Od różnego rodzaju spódnic, eleganckich bluzek z kołnierzem, po spodnie w kant czy sukienki. Dość duża swoboda obowiązuje także w kwestii kolorów: biele, szarości, beże, czernie, zielenie czy tzw. kolory ziemi. Przy doborze biżuterii, podobnie jak w przypadku pozostałych część garderoby, należy zachować umiar, zakładając jednocześnie maksymalnie dwie ozdoby.

Najczęstszymi błędami popełnianymi przez kobiety w doborze strojów są: bluzki ze zbyt dużym dekoltem, bluzki odsłaniające plecy, bardzo obcisłe i za krótkie spódnice, nadmiar biżuterii, nie zakładanie rajstop lub chodzenie w odkrytych butach.

 Skazani na garnitur...

Gdy słyszymy stwierdzenie „mężczyzna elegancki” lub „mężczyzna odpowiednio ubrany” ukazuje się nam dobrze skrojony garnitur. Ale czy tylko w garniturze można przestrzegać "dress code"?

I znów wszystko zależy do miejsca pracy. Na przykład w przypadku korporacji garnitur jest dla mężczyzn rzeczywiście najlepszym wyborem. Czasem jednak wystarczy elegancka koszula i ciemne dżinsy. 

A jakie błędy najczęściej popełniają panowie? Przede wszystkim jest to luzowanie krawatów i rozpinanie kołnierzyków. Pamiętajmy, że odkryte buty w przypadku męskiego "dress code" również są nie do przyjęcia.

"Dress code" nie obowiązuje pracowników w przypadku z góry ustalonych strojów służbowych, o których będzie mowa w kolejnym rozdziale.

Casual Day - Jeans day

Casual Day, zwany także dniem dozwolonego luzu, zazwyczaj praktykowany jest w piątki. Jest to taki dzień, w którym szpilki, eleganckie żakiety i garnitury nie muszą być wyjmowane z naszej garderoby. Nie oznacza to jednak , że w piątki można sobie pozwolić na odkrywające plecy sukienki czy tzw. strój plażowy lub domowy. „Na luzie” jednocześnie oznacza schludnie i porządnie. Najlepiej w wyborze piątkowego stroju kierować się zasadą „ubierz się tak, byś nie musiał się wstydzić za swój strój, gdy nieoczekiwanie do firmy przybędą goście.

Casual Day nie powinien być dniem wielkiej metamorfozy, podczas którego nikt z twoich współpracowników nie jest w stanie cię rozpoznać. Przy wyborze stroju staraj się zawsze kierować zdrowym rozsądkiem.

Dress code bez wątpienia stanowi ważny element kultury korporacyjnej. Jest wyrazem szacunku do wartości firmy, przełożonego, swoich współpracowników i klientów. Ubiór świadczy także o profesjonalizmie i zaangażowaniu w wykonywane przez nas obowiązki.

 

wróć

Przejdź na początek