Poradniki | Część 4. Rozmowa kwalifikacyjna - cd

Psychologowie podkreślają, że zmiany statusu zawodowego to statystycznie trzeci największy stres doświadczany przez społeczeństwo. Warto się zatem przygotować i znać sposoby z radzeniem sobie z nim.

Zostałeś zaproszony do środka

Pamiętaj, żeby wejść z uśmiechem. Pierwsze wrażenie to podkładka do późniejszej oceny przez rekrutera. Uścisk dłoni, mimika, mowa ciała to wszystko nad czym musisz panować. Staraj się wyczytać intencje osoby, która przeprowadza rozmowę. Jeśli widzisz, że pytania nie prowadza do konkretnych celów staraj się wypytać jakich informacji oczekuje prowadzący. Czy chciałby posłuchać twoich poprzednich posadach, czy twoich kwalifikacjach czy o sposobie w jakim pracujesz.

 

Wszystko co powiesz będzie elementem twojej autoprezentacji.              

Autoprezentacja to zgodność między budowanym obrazem własnej osoby a intencjami. W rożnych sytuacjach prezentujemy własną osobę i w zależności od okoliczności pełnimy rozmaite role. W zależności od pełnionej roli eksponujemy rozmaite cechy: - w roli dyrektora chcemy być spostrzegani jako kompetentni,

sprawiedliwi, stanowczy, Aby być wiarygodnym w pełnieniu roli, warto uświadomić sobie swój potencjał osobisty oraz jakie cechy chcę i powinienem prezentować w danej sytuacji .

Siła dążeń autoprezentacyjnych zależy od:

Sytuacji - w stanie silnych emocji rzadko jesteśmy w stanie kontrolować wrażenie jakie wywieramy

Konsekwencji - jeśli to jakie wrażenie wywrzemy wpływa na jakieś ważne dla nas decyzje (np. przyjęcie do pracy, zdobycie uwagi i sympatii ukochanej osoby) to siła dążeń autoprezentacyjnych będzie większa

Cech indywidualnych - (pragmatyzm, potrzeba aprobaty społecznej, lęk społeczny) pewni ludzie częściej niż inni zastanawiają się nad tym jak inni ich odbierają i dbają o ten wizerunek, jedni to robią chętniej, inni tylko gdy naprawdę muszą. Jak wybrać najlepszy wizerunek?

 

Należy wziąć pod uwagę:

  • powszechnie pożądane cechy - miły i kompetentny (choć czasem stoją w sprzeczności)
  • potrzeby i oczekiwania konkretnej osoby – rozmówcy -rekrutera czyli pracodawcy
  • cechy wynikające z roli jaką zamierzasz pełnić wobec tej osoby i jakiej się od ciebie oczekuje
  • inne są zachowania i cechy pożądane u przyszłego managera a inne u kandydatki na sekretarkę
Przejdź na początek