Poradniki | Część 3. Rozmowa kwalifikacyjna.

Psychologowie podkreślają, że zmiany statusu zawodowego to statystycznie trzeci największy stres doświadczany przez społeczeństwo. Warto się zatem przygotować i znać sposoby z radzeniem sobie z nim.

Żeby ograniczyć stres należy się dokładnie przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej

To już wiemy z poprzednich rozdziałów. Może warto przećwiczyć wypowiedzi na temat poprzedniej pracy lub hobby. Opowiedzieć bliskim, przyjaciółce, mamie lub samemu sobie przed lustrem o swoich mocnych stronach, zarobkach które nas interesują. Porozciągać mięśnie twarzy by uśmiech był szczery i pełny. Częstym problemem osób udających się na rozmowę kwalifikacyjną jest tzw. efekt mutacyjny. Dzieje się tak wtedy gdy przed ważnym spotkaniem, szykując się w domu, podczas podróży nie rozmawialiśmy z nikim. Wchodząc na sale przedstawiamy się i nasz głos zmienia się diametralnie. Dostajemy chrypki, piskliwego tonu lub mamy tak sucho w gardle, ze nasze słowa są niewyraźne. Dlatego zawsze warto w drodze pośpiewać, zadzwonić do kogoś lub po prostu przed lustrem przećwiczyć parę wypowiedzi.

Pozytywne myślenie

Dobre nastawienie jest jednym z najlepszych doradców. Staraj się wypracować pozytywne scenariusz z happy endem. Gdzie wszystko ułożyło się po twojej myśli. Poczuj to. Ten sukces który udało ci się osiągnąć. To miłe uczucie, którego zaraz możesz doświadczyć. Wyobraź sobie, że jesteś idealnym kandydatem na stanowisko, o które się ubiegasz. Pracodawca właśnie na Ciebie czekał. Zapomnij o wszystkich frustracjach, które towarzyszyły ci na ten moment. W chwili wejścia do sali jesteś kompetentny, skoncentrowany, uśmiechnięty i pewny siebie.

Radzenie sobie z nagłymi reakcjami stresowymi.

Jeśli trzęsą ci się ręce, masz wrażenie że się pocisz, drży ci głos podejdź w jakieś spokojne miejsce gdzie możesz być sam. Zacznij od tego, żeby uświadomić sobie że stres może być dobry. Pomyśl że stres motywuje twoje ciało, jest ono teraz w stanie gotowości, pełne energii do działania. Wykorzystaj to. Rozluźnij się, Zrób parę ćwiczeń fizycznych, podskocz, strzep ręce. Teraz weź głęboki oddech. Oddychaj spokojnie, głęboko, dotleń swój umysł. Jeśli masz dostęp do umywalki, umyj ręce – woda odświeża i przynosi ulgę w stresie. Musisz zaakceptować swój stres. To informacja od twojego umysłu, że Ci zależy, że jest to dla Ciebie ważne. Musisz się z nim godzić. Radzenie sobie ze stresem jest możliwe tylko wtedy, gdy jesteśmy świadomi, że sami go tworzymy. Jeśli go tworzymy możemy go też kontrolować.

Możesz również zastosować szybkie metody radzenie sobie ze stresem, które stosowałeś do tej pory w życiu lub skorzystać z poradnikowych

Takie jak liczenie od dowolnej liczby w dół, słuchanie muzyki, szybki spacer na świeżym powietrzu, oddychanie przeponą, telefon do kogoś zaufanego. Możesz też skorzystać z modlitwy jeśli jesteś sobą religijną.

Przejdź na początek